Aihealue

E-EPa

Sivu 1/4
1 2 3 4 | Seuraava

E-EPA – maailman paras kalaöljy?

Tohtori Matti Tolonen kertoo palstallaan, mitä kaikkea hyötyä on E-EPA-kalaöljystä.

Japanilaiset tiedemiehet kehittivät 1980-luvun alussa aivan uudenlaisen, entisiä tehokkaamman kalaöljyn, jota he alkoivat kutsua nimellä EPA-E. Muualla maailmassa se tunnetaan biologiassa ja lääketieteessä nimellä E-EPA. Kyseessä on kalaöljyn EPA-rasvahapon väkevöity ja puhdistettu muoto.

Lue  | Kommentit (0)

Lähimuisti palasi ja kolesteroli aleni

Kimmo Kostamo joutui vuonna 2006 niin pahaan moottorikelkkaonnetto-muuteen, että menetti sen takia sekä ammattinsa että omaisuutensa.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA suojaa sydäntä ja valtimoita

Tohtori Matti Tolonen kertoo heinäkuun palstallaan E-EPA:n sydämellisistä asioista.

Sisätautilääkäreiden yhdistys ja Suomalainen lääkäriseura Duodecim lisäsivät huhtikuussa 2009 kalaöljyn omega-3-rasvahapot valtimotautien ja veren rasvahäiriöiden Käypä hoito -suosituksiin. Ne ovat lääkäreille annettuja ohjeita, joiden mukaan potilaita tulee hoitaa.

Lue  | Kommentit (0)

Syöpäpotilas tarvitsee ravintolisiä

Tohtori Matti Tolonen käsittelee toukokuun palstallaan ristiriitoja herättävää aihetta.

Olen suositellut lähes 30 vuotta syöpäpotilaille D-vitamiinia, kalaöljyä ja muita ravintolisiä. Syöpälääkärit ja Suomen syöpäjärjestöt ovat kuitenkin usein kieltäneet potilailta niiden käytön luullen, että ne heikentäisivät vakiohoidon tehoa. Kiellosta on saattanut aiheutua haittaa potilaille ja suuria kustannuksia yhteiskunnalle, sillä tosiasiassa tukihoitona annetut ravintolisät tehostavat syövän vakiohoitoja, ehkäisevät niiden haittoja ja parantavat siten potilaiden ennustetta.

Lue  | Kommentit (1)

E-EPA tehostaa syövän kemoterapiaa ja parantaa potilaan ennustetta

E-EPAa sisältävä kalaöljy tehostaa keuhkosyövän solusalpaajahoitoa (kemoterapiaa) ja parantaa potilaiden eloonjäämisen mahdollisuuksia, ilmenee Yhdysvaltain Syöpäjärjestöjen tiedelehden Cancer julkaisemasta uudesta tutkimuksesta. Kanadalaisen Albertan yliopiston raportti todistaa tieteellisesti E-EPAn parantavan sytostaatteja saavien syöpäpotilaiden ennustetta. Syöpäpotilaan tarve on vähintään 2 grammaa E-EPAa päivässä.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA torjuu monia tauteja

Professori Pentti Gröhn hämmästytti suomalaiset kuulijansa pari vuotta sitten yleisöluennollaan Fuengirolassa suosittelemalla syöpäpotilaiden tukihoidoksi E-EPA-nimistä kalaöljyä. Kalaöljyn merkitystä syövän täydentävänä hoitona tutkitaankin nykyään eri puolilla vilkkaasti. Omega-6 ja omega-3-rasvahappojen suhteen muutos lisäämällä reilusti omega-3:n saantia on eduksi syöpäsairauksissa.

Lue  | Kommentit (0)

Ravintolisät auttavat diabeteksen hallinnassa

Muistattehan brittijournalisti Frank Bowlesin, josta kerroimme Terveys-Hymyssä 12/2006? Frankilla menee edelleen lujaa. – Viisi vuotta sitten kerroin kaikille olevani 73 vuotta vanha, mutta nykyään olen 78 vuotta nuori, hän naureskelee.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA:a myös avaruudessa!

Yhdysvaltain avaruushallinto eli tutummin NASA tutkii EPA-rasvahapon merkitystä avaruuslennoilla. Omega-3-rasvahapot ja erityisesti eikosapentaeenhappo eli EPA saattavat  ehkäistä luu- ja lihaskatoa painottomassa tilassa.

Lue  | Kommentit (0)

”Diabeteslääkitykseni on lieventynyt”

- En uskalla kuvitellakaan, mitä tapahtuisi, jos jättäisin ravintolisät pois, kertoo seitsemän vuotta diabetesta sairastanut Seppo Järvinen, joka myös Selkä-Järvisenä tunnetaan.

Lue  | Kommentit (2)

E-EPA parantaa muistia ja ehkäisee Alzheimerin tautia

E-EPA parantaa muistia ja ehkäisee Alzheimerin tautia, osoittaa uusia kanadalais-thaimaalainen tutkimus. Muistin heikkeneminen johtuu aivoissa myllertävästä matala-asteisesta kroonisesta tulehduksesta ja stressihormoneista, joita E-EPA vaimentaa, sanovat tutkijat.

Lue  | Kommentit (0)

Sivu 1/4 1 2 3 4 | Seuraava