Aihealue

kala

Riittääkö kaksi kala-ateriaa viikossa?

Viranomaiset suosittelevat kahta kala-ateriaa viikossa. Perusteena ei ole kuitenkaan omega-3-rasvahappojen riittävä saanti, kuten moni saattaa luulla.

Lue  | Kommentit (0)

Kala torjuu diabetesta

Ranskassa on tutkittu lähes tuhannen miehen ruokailutottumuksia. Tutkimukseen valittiin satunnaisesti 912 ranskalaismiestä, jotka olivat ikähaarukassa 45-64. Peräti lähes joka neljännellä miehellä todettiin diabetesta ennakoiva insuliiniresistenssi. Kun miesten ruokapäiväkirjat kolmen vuoden ajalta käytiin läpi, havaittiin, että insuliiniresistenssiä ilmeni vain 13 prosentilla niistä miehistä, jotka söivät paljon kalaa, käyttivät runsaasti maitovalmisteita ja popsivat viljatuotteita. Jos taas näistä kolmesta ruoka-aineesta löytyi ruokapäiväkirjasta merkintöjä vain harvakseltaan, insuliiniresistenssi todettiin jo 38 prosentilla. Erikseen tarkasteltuna kala havaittiin kaikkein tehokkaimmaksi insuliiniresistenssin ehkäisijäksi.

Lue  | Kommentit (2)

Jalkojen verenkierto vilkastui kalaöljykapseleilla

Raili Paavolalla on ollut koko ikänsä huono verenkierto jaloissa. Suonikohjut on leikattu kahdesti, ensimmäisen kerran jo 17-vuotiaana.

–  Isä nauroi, että tämä tyttö se kulkee kesälläkin villatakki päällä.

Lue  | Kommentit (0)

Kasvikset ehkäisevät munuaissyöpää

Sillä väestönosalla, joka söi eniten leipää, oli peräti 94 prosenttia suurempi riski sairastua munuaissyöpään kuin samansuuruisella porukalla, joka popsi leipää kaikkein vähiten. Näin väittää italialaistutkimus. Sen mukaan pasta ja riisi ovat tämän sairauden riskin suhteen selvästi leipää terveellisempiä. Samanlaisen syöpäriskin aiheutti myös maidon ja jugurtin suurkulutus.

Lue  | Kommentit (0)