Ubikinoni auttoi rytmihäiriöihin
Leila Haapakosken pumppu ryhtyi levottomaksi kymmenkunta vuotta sitten. Lääkäri totesi, että kyseessä oli stressisydän. – Se hakkasi kuin hullu, mutta eipä hakkaa enää!
Sydänlääkäri Peter H. Langsjoen: ”Ubikinonilisä voi olla hyvä idea”
Kardiologi Peter H. Langsjoen antaa ubikinonia kaikille sydänpotilailleen, mutta on valmis suosittelemaan sitä myös terveille keski-ikäisille ja vanhemmille aikuisille.
sydän,
verenkierto,
verisuonten kalkkeutuminen,
verenpaine,
stressi,
ruokailutapa,
liikunta,
pycnogenoli,
ubikinoni,
D-vitamiini,
kalium
Sydämen ja verenkierron terveydeksi
Sydämen ja verisuoniston hyvinvointia voi ylläpitää luonnollisella tavalla. Pycnogenol, ubikinoni, D-vitamiini ja kalium ovat ainesosia, joiden terveysvaikutukset on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa. Nyt kaikkia näitä on saatavana yhdessä ja samassa valmisteessa.
E-EPA suojaa sydäntä ja valtimoita
Tohtori Matti Tolonen kertoo heinäkuun palstallaan E-EPA:n sydämellisistä asioista.
Sisätautilääkäreiden yhdistys ja Suomalainen lääkäriseura Duodecim lisäsivät huhtikuussa 2009 kalaöljyn omega-3-rasvahapot valtimotautien ja veren rasvahäiriöiden Käypä hoito -suosituksiin. Ne ovat lääkäreille annettuja ohjeita, joiden mukaan potilaita tulee hoitaa.
Maraton ei käy pumpun päälle
Ei niin suurta massajuoksutapahtumaa, ettei vähintään yksi vainaja syntyisi. Saksalaistutkimus kuitenkin väittää, ettei maratonjuoksu rasita sydäntä liiallisesti. Tiedemiehet seurasivat 167 juoksijaa, jotka osallistuivat Berliinin maratoniin vuosina 2006 ja 2007.
Hiilihydraatit lisäävät sydänsairauden riskiä
Tanskassa seurattiin 12 vuoden ajan yli 53 000 tervettä keski-ikäistä miestä ja naista. Tänä aikana heille ilmaantui 1900 sydäninfarktia. Tutkimuksessa todettiin, että vaalea leipä, valkoinen sokeri ja muut nopeat hiilihydraatit, joilla on ns. korkea glykeeminen indeksi, lisäsivät infarktin riskiä.
Omega-3 vähentää rytmihäiriön riskiä
Kuopiolaistutkijat ovat havainneet, että suuri seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuus voi selvästi vähentää sydämen eteisvärinäriskiä. Kyseisiä rasvahappoja saa kalasta ja kalaöljystä. Eteisvärinä on yleinen sydämen rytmihäiriö. Jo aiemmin on tutkimuksissa havaittu kalan syönnin olevan yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin.Vaikutuksen on arveltu välittyvän kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen EPA:n ja DHA:n kautta.
Sokeri on sydämen vihollinen
Uusimmat tutkimukset osoittavat vakuuttavasti, että liiallinen sokeri saattaa lisätä sydäntautien riskiä. Tutkijat ovat huomanneet, että runsaasti sokeria syövien kolesterolitasot ovat usein koholla. Meidät on opetettu tuijottamaan tiukasti vain ruuan rasvaisuutta, mutta nyt näyttää siltä, että ruokiin ja juomiin lisättävä piilosokeri onkin yksi pahimpia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöistä. Runsas hiilareitten syönti on jo aiemmin yhdistetty veren rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin, mutta elintarvikkeisiin lisätyn sokerin vaikutuksia siihen ei kumma kyllä ole tutkittu.
Sokeri ei sovi sydämelle
Uudet tutkimukset osoittavat, että liiallinen sokerilla mässäily saattaa lisätä sydäntautien riskiä, ja italialaisten kauhuksi on nyt tullut ilmi sekin, että pasta ja leipä eivät ole sydänterveellisiä ruokia. Etenkin naisia varoitellaan popsimasta liikaa nopeita hiilihydraatteja, sillä naisen herkkä sydän ei kestä hiilihydraatteja siinä missä miehen paatunut pumppu. Ihan totta.
Maitorasvat eivät aiheutakaan sydänkuolemia?
Tuoreessa australialaisessa seurantatutkimuksessa on selvitetty, onko maitotuotteilla yhteyttä sydänkuolemiin. Näinhän on luultu ja meitä on erityisesti varoiteltu rasvaisista maitotuotteista kuten kermasta, voista ja täysmaidosta. Koskaan ei kuitenkaan ole tieteellisesti suoraan pystytty osoittamaan, että maitorasva olisi haitallista sydämelle. Useassa riippumattomassa tutkimuksessa on päinvastoin tullut esille maitorasvan joko neutraali tai peräti hyvää tekevä vaikutus sydänterveydelle.


