Aihealue

Omega-3

E-EPA torjuu monia tauteja

Professori Pentti Gröhn hämmästytti suomalaiset kuulijansa pari vuotta sitten yleisöluennollaan Fuengirolassa suosittelemalla syöpäpotilaiden tukihoidoksi E-EPA-nimistä kalaöljyä. Kalaöljyn merkitystä syövän täydentävänä hoitona tutkitaankin nykyään eri puolilla vilkkaasti. Omega-6 ja omega-3-rasvahappojen suhteen muutos lisäämällä reilusti omega-3:n saantia on eduksi syöpäsairauksissa.

Lue  | Kommentit (0)

Omega-3 vähentää rytmihäiriön riskiä

Kuopiolaistutkijat ovat havainneet, että suuri seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuus voi selvästi vähentää sydämen eteisvärinäriskiä. Kyseisiä rasvahappoja saa kalasta ja kalaöljystä. Eteisvärinä on yleinen sydämen rytmihäiriö. Jo aiemmin on tutkimuksissa havaittu kalan syönnin olevan yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin.Vaikutuksen on arveltu välittyvän kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen EPA:n ja DHA:n kautta.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA:a myös avaruudessa!

Yhdysvaltain avaruushallinto eli tutummin NASA tutkii EPA-rasvahapon merkitystä avaruuslennoilla. Omega-3-rasvahapot ja erityisesti eikosapentaeenhappo eli EPA saattavat  ehkäistä luu- ja lihaskatoa painottomassa tilassa.

Lue  | Kommentit (0)

Omega-3-rasvahappoja sydämen vajaatoimintaan

Uppsalan yliopiston kardiologian professori Lars Wallentin sanoo, että vakavaa sydämen vajaatoimintaa sairastavien tulisi luopua kovista kolesterolilääkkeistä ja ruveta sen sijaan syömään omega-3-rasvahappoja. Ruotsalaisprofessori nojaa italialaiseen tutkimukseen, joka toteutettiin lähes 7000:lla vakavasta sydämen vajaatoiminnasta kärsivälle potilaalle. He saivat päivittäin joko 1000 mg omega-3-rasvahappoja kalaöljykapselina tai sitten lumelääkettä eli plaseboa. Tutkimus kesti melkein neljä vuotta ja paljasti, että kalaöljyryhmässä sydän toimi lumeryhmää kauemmin ja kuolleisuus väheni. Professori Wallentinin mukaan omega-3-rasvahapot vaikuttavat keskeisesti juuri sydänlihakseen.

Lue  | Kommentit (1)

Kasvatuslohen omega-3-rasvahapot puoliintuneet

Ruotsissa on teetetty tutkimus lohen sisältämistä omega-3-rasvahappojen määristä. Pitoisuudet olivat pienemmät mitä Ruotsin elintarvikevirasto ilmoittaa. Vähenemisen syyksi arvellaan muutoksia kasvatetun lohen ruokinnassa. Kirjolohille syötetään kasviksia ja viljaa, joissa on runsaasti omega-6 ja vähän omega-3-rasvahappoja. Seurauksena on ollut kalan omega-3:n väheneminen peräti puoleen, kun taas omega-6:n määrä on lisääntynyt.

Lue  | Kommentit (1)

Avokado on terveyspommi

Avokado sisältää omega-9-rasvahappoa eli oleiinihappoa. On oletettu, että oleiinihapolla olisi kolesterolia alentava vaikutus ja sen arvellaan myös ehkäisevän rintasyöpää.

Lue  | Kommentit (0)

HDL-kolesteroli lisää hyväsydämisyyttä

Hyvän eli HDL-kolesterolin määrä pitäisi olla vähintään yksi millimooli litraa kohti, kun kokonaiskolesterolin suositusarvo on alle viiden. Pahan eli LDL-kolesterolin pitäisi olla alle kolmen. Triglyseridien olisi suositusten mukaan oltava alle kahden.

Lue  | Kommentit (0)