Aihealue

laihdutus

Lisätietoa laihdutusjutusta

Tammikuun numerossamme julkaisimme artikkelin laihdutuksesta, jossa käytetty tuote on aiheuttanut epätietoisuutta.

Lue  | Kommentit (0)

Pinaatista laihdutuspilleri?

Kaikki me tiedämme, että Kippari-Kallen voimien salaisuus on vihreä vihannes, pinaatti. Mutta nyt näyttää siltä, että tällä voimavihanneksella on myös laihdutusominaisuuksia, mistä Kippari-Kalle ei varmaankaan ole tietoinen.

Lue  | Kommentit (0)

Italialainen tapa laihduttaa

Italiassa on havaittu, että yksinkertaisuus on valttia myös laihdutuksessa. Kun ylipainoinen kansalainen saapuu lääkärin vastaanotolle, hän saa kohotuksen vähentää energiansaantiaan 25 prosenttia eli neljänneksen. Liikuntaa häntä yllytetään harrastamaan vähintään 2,5 tuntia viikossa eli parikymmentä minuuttia joka päivä.

Lue  | Kommentit (0)

Mikä ihme on Eko-Atkins?

Perinteisessä Atkinsin vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa vähennetään reippaasti hiilareitten saantia ja popsitaan muun muassa rasvaisia pihvejä. Näin on havaittu hyvän eli HDL-kolesterolin nousseen ja haitallisten triglyseridien alentuneen, mitkä seikat nykykäsityksen mukaan edistävät sydänterveyttä. Ainoana miinuksena on ollut haitallisen eli LDL-kolesterolin nousu Atkinsin aikana, mitä taas monet tutkijat pitävät todella pahana juttuna.

Lue  | Kommentit (0)

Kananmuna-aamiainen laihduttaa

Kananmunien syönti aamuisin edistää painonhallintaa. Amerikkalaiset tutkijat laittoivat 160 selkeästi ylipainoista koehenkilöä kahdeksan viikon ajaksi syömään joko kananmunia tai vesirinkeleitä eli bageleita aamupalaksi. Kun tutkimus oli ohi, havaittiin kananmunaryhmän laihtuneen huomattavasti enemmän kuin vertailuryhmän eli vesirinkilää popsineen porukan.

Lue  | Kommentit (0)

Jojo-laihduttajat eivät kuole muita varhemmin

Toistuvasti laihduttavat ja uudelleen lihovat eivät kuole sen varhemmin kuin muutkaan, vihjaa Harvardin yliopiston tutkimus. Archives of Internal Medicine -lehden julkaisemat tulokset haastavat käsitykset sarjalaihduttamisen terveysvaaroista.

Lue  | Kommentit (0)

Nopeita hiilareita kannattaa rajoittaa

Nopeita hiilihydraatteja (peruna, pasta, riisi, valkoinen leipä) rajoittava ja runsaasti eläinrasvaa sisältävä ruokavalio on osoittautumassa kaikkein tehokkaimmaksi laihdutusdieetiksi. Näin toteaa laaja ns. meta-analyysi, jossa on tutkittu erilaisten ruokavalioiden tehoa. Laihdutusvaikutusten lisäksi edellä mainittujen hiilihydraattien rajoittaminen kohentaa verenpainetta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasva-arvoihin. Näin torjutaan tehokkaasti myös kakkostyypin diabetesta.

Lue  | Kommentit (1)

Nainen laihduttaa puolet elämästään

Tuore brittitutkimus paljastaa sen, minkä jokainen mies on tiennyt jo tätä ennenkin: nainen laihduttaa yli 30 vuotta elämästään. Tosin miehilläkään ei ole paljon tästä asiasta soittelemista, sillä saman tutkimuksen mukaan miehet laskevat kaloreita 28 vuotta elämästään.

Lue  | Kommentit (1)