syöpä
Lihan käytön vähentämistä suositellaan Britanniassa
Punaisen lihan ja lihavalmisteiden yhteys suolistosyöpäriskiin on saanut Iso-Britannian terveysviranomaiset suosittelemaan suurkuluttajille käytön vähentämistä. Yli 90 grammaa nautaa, lammasta, sikaa, pekonia ja salamia päivässä kuluttaville suositellaan määrän vähentämistä 70 grammaan päivässä tai syömään näitä harvemmin. Suomessa vastaavaa ohjeistusta ei vielä ole.
E-EPA torjuu monia tauteja
Professori Pentti Gröhn hämmästytti suomalaiset kuulijansa pari vuotta sitten yleisöluennollaan Fuengirolassa suosittelemalla syöpäpotilaiden tukihoidoksi E-EPA-nimistä kalaöljyä. Kalaöljyn merkitystä syövän täydentävänä hoitona tutkitaankin nykyään eri puolilla vilkkaasti. Omega-6 ja omega-3-rasvahappojen suhteen muutos lisäämällä reilusti omega-3:n saantia on eduksi syöpäsairauksissa.
Suomalaisia syöpälukuja
Joka vuosi noin 27 000 suomalaista sairastuu syöpään. Syöpää sairastavia suomalaisia on noin 100 000. Puhutaan siis suurista luvuista. Vain puolet syöpään sairastuneista paranee, joskin eri maiden välillä on suuria eroja. Sytostaateilla hoidettujen potilaiden viiden vuoden eloonjäämisluvut ovat pysyneet käytännössä samoina vuosikymmenien ajan. Vain muutama prosentti kaikista syövistä antaa vasteen kemoterapiaan. Kaivataan siis uusia keinoja taistelussa syöpää vastaan, sillä syöpäsoluilla on havaittu pakotaktiikka, joka auttaa niitä selviämään kemoterapiasta. Syöpäsolut ovat siis lääkäreitä viisaampia!
Punkin sylki syöpien hoidossa?
Ihmeitten aika ei ole ohi ja luonto on entistäkin ihmeellisempi, jos brasiliaistutkijoiden havaintoihin ja tutkimustuloksiin on uskominen. He nimittäin väittävät, että punkin eli puutiaisen sylkeä voidaan tulevaisuudessa käyttää syöpien hoidossa. Brassitutkijoiden mukaan punkin sylki sisältää aineita, jotka hyökkäävät syöpäsolujen kimppuun, mutta jättävät terveet solut rauhaan.
Flavonoidit: uutta tietoa syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta
Flavonoidien syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta on saatu uutta merkittävää tietoa. Flavonoideihin lukeutuvan fisetiinin on havaittu estävän syöpäsolujen jakautumista ja lisäävän syöpäsolujen kuolemaa.
Hiilihydraatit ja syöpäriski
Italialainen tutkimusryhmä on tullut siihen tulokseen, että hiilihydraatit lisäävät syöpään sairastumisen riskiä. Italialaiset toteavat, että paljon vaaleaa leipää, perunoita ja puhdasta sokeria syövät saattavat olla muita suuremmassa vaarassa sairastua suolistosyöpiin ja kohdun limakalvon syöpään. Kaikkein oleellisinta tutkimuksen mukaan on se, kuinka nopeasti ruoka kohottaa verensokeria ja lisää insuliinin eritystä - eli tällöin puhutaan korkeasta glykeemisestä indeksistä.
D-vitamiini auttaa myös vanhuksia
Hollantilaiset tutkijat ovat todenneet, että kotonaan asuvilla vanhuksilla on hyvin usein D-vitamiinin vajausta. D-vitamiinin vajauksen ja sen syiden korjaaminen voisi auttaa heitä selviytymään omassa kodissaan nykyistä pitempään.


