verenpaine
Puolita suolan käyttö, elä pitempään
Valtaosa suomalaisista syö edelleen päivittäin suolaa yli 10 grammaa, vaikka suositus olisi puolta pienempi ja vielä sitäkin huomattavasti vähäisemmällä määrällä tulisi toimeen. Tutkijat ovat tulleet siihen lopputulokseen, että jos ihmisten päivittäinen suolan käyttö puolittuisi, sydän- ja verisuonitaudit vähenisivät lähes neljänneksen ja aivohalvaukset viidenneksen. Numeroissa tämä tarkoittaisi maailmanlaajuisesti noin 1,2 miljoonan aivohalvauksen ja kolmen miljoonan sydän- ja verisuonitaudin oireen ehkäisyä joka ikinen vuosi.
Ikäihmisten verenpaine alenee maitotuotteilla
Hollannissa tehty tutkimus osoittaa, että runsaasti vähärasvaista maitoa ja maitotuotteita nauttivat näyttävät säästyvän verenpaineen kohoamiselta. Hollantilaistutkimus ei ole suinkaan ensimmäinen, missä maidon ja verenpaineen yhteys on havaittu, mutta se on niitä harvoja, joissa eri maitotuotteita on tarkasteltu erikseen. Tutkimukseen osallistui yli 2 000 rotterdamilaista, jotka olivat täyttäneet 55 vuotta.
Verenpaine kuntoon hedelmillä ja vihanneksilla
Iso-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan hedelmät ja vihannekset toimivat suorastaan lääkkeenomaisesti verenpainetautia sairastavien verisuonistossa. Jo pari kuukautta kestävä hedelmä- ja vihanneskuuri saa ihmeitä aikaan.
avokado, omega-9-rasvahappo, oleiinihappo, kolesteroli, rintasyöpä, kalium, verenpaine, luteiini, karotenoidi, ravintokuitu, kupari
Avokado on terveyspommi
Avokado sisältää omega-9-rasvahappoa eli oleiinihappoa. On oletettu, että oleiinihapolla olisi kolesterolia alentava vaikutus ja sen arvellaan myös ehkäisevän rintasyöpää.


