Tohtori Matti TolonenMatti Tolonen odottaa palautetta!

Terveyshymy.fi –sivuston nettitohtori Matti Tolonen ottaa mielellään vastaan palautetta. Palautteista hän valikoi aiheet, joita käsittelee palstallaan. Sen sijaan ”vastaanottoa” hän ei suuren palautemäärän takia voi Terveys-Hymyn netissä pitää.

Aihealue

D-vitamiini

Vitamiinitutkimus oli uutisankka

Suomessa kohistiin syksyn mittaan ravintolisätutkimuksesta, jonka tuloksia on tulkittu ja uutisoitu tarkoitushakuisesti ja tahallaan väärin.

Itä-Suomen ja Minnesotan yliopistojen tutkimuksessa vanhoilta iowalaisilta naisilta kyseltiin lomakkeella ravintolisien käyttöä kolmena ajankohtana vuosina 1984–2004. Miksi tulokset julkaistiin vasta nyt, seitsemän vuotta tutkimuksen päättymisen jälkeen? Miksi siinä on niin monia virheitä, joita toimittajat eivät huomanneet?

Lue  | Kommentit (0)

Syöpäpotilas tarvitsee ravintolisiä

Tohtori Matti Tolonen käsittelee toukokuun palstallaan ristiriitoja herättävää aihetta.

Olen suositellut lähes 30 vuotta syöpäpotilaille D-vitamiinia, kalaöljyä ja muita ravintolisiä. Syöpälääkärit ja Suomen syöpäjärjestöt ovat kuitenkin usein kieltäneet potilailta niiden käytön luullen, että ne heikentäisivät vakiohoidon tehoa. Kiellosta on saattanut aiheutua haittaa potilaille ja suuria kustannuksia yhteiskunnalle, sillä tosiasiassa tukihoitona annetut ravintolisät tehostavat syövän vakiohoitoja, ehkäisevät niiden haittoja ja parantavat siten potilaiden ennustetta.

Lue  | Kommentit (1)

D-vitamiini voi säästää miljardeja euroja vuodessa

D-vitamiinin puute vaivaa ihmisiä lähes kaikkialla, etenkin maissa, joissa saadaan vähän aurinkoa. EU:ssa D-vitamiinin puutteen suorat ja epäsuorat kustannukset ovat 187 miljardia euroa vuodessa, kertoo 363 miljoonaa ihmistä koskeva uusi raportti. Saksassa D-vitamiinin riittävä saanti voi vähentää terveydenhuollon kuluja lähes 40 miljardia euroa vuodessa, kirjoittaa Ruhrin yliopiston professori Armin Zittermann Molecular Nutrition & Food Research -lehdessä. Yhdysvalloissa San Francisossa toimiva Sunlight, Nutrition, and Health Research Center (SUNARC) arvioi, että kanadalaisten keskimääräisen seerumin D-vitamiinipitoisuuden (S-D-25) nostaminen nykyisestä 67:stä 105 nmol:iin/l ehkäisisi vuosittain noin 37 000 turhaa kuolemaa.

Lue  | Kommentit (0)

Lasten diabetes ja D-vitamiini

Lasten diabetes yleistyy Suomessa hälyttävää vauhtia. Diabetekseen sairastuneilla lapsilla on yleisesti D-vitamiinin puutosta ja se haittaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa, ilmenee uudesta kanadalaistutkimuksesta. Siihen osallistui 878 poikaa ja 867 tyttöä.

Lue  | Kommentit (1)

D-vitamiini lisää miesten testosteronia

Auringonotto ja sen stimuloima D-vitamiinin tuotanto lisäävät seerumin testosteronin pitoisuutta ja seksihaluja, osoittaa itävaltalaisen Grazin yliopiston uusi tutkimus.  D-vitamiinin (S-D-25) ja testosteronin pitoisuudet voidaan mitata helposti verestä. Tutkimuksen mukaan miehillä, joiden S-D-25 oli yli 75 nmol/l oli merkitsevästi enemmän veressään myös testosteronia.

Lue  | Kommentit (0)

Kuopion ravintolisätutkimus

Kuopion yliopisto selvitti kolmevuotisessa kokeessa, voidaanko kalsium + D-vitamiini -lisällä estää murtumia ja vähentää ikääntyvien naisten kaatumisalttiutta. Tutkimusaineisto käsitti Kuopion läänin vuosina 1932-41 syntyneet naiset v.1989 (n=14220). Tutkimusasetelmaa selostetaan tässä linkissä http://20.fi/3825. Halukkaat, noin 3000 naista satunnaistettiin arvalla kahteen ryhmään: 1500 naista sai kalsiumia ja D-vitamiinia sisältävän yhdistelmävalmisteen (Ca 1000 mg/vrk + D-vitamiini 20 µg/vrk); toiselle puoliskolle (1500 naista) ei tarjottu ravintolisiä, vaan terveysneuvontaa kuten yhdistelmävalmisteen käyttäjillekin. 4.3.2010 ilmestyi tuloksia 287 ravintolisiä syöneistä ja 306 verrokista.

Lue  | Kommentit (0)

D-vitamiini auttaa astmassa

Olen saanut erinomaisen hyvää palautetta D-vitamiinista astmaa potevien lasten vanhemmilta. Astman oireet lievenevät ja infektiot jäävät pois. Nyt uudet tieteelliset tutkimukset vahvistavat, että D-vitamiinilisä on todella tarpeen sekä lapsi- että aikuispotilaille. Mitä enemmän veressä on D-vitamiinia, sitä lievemmät ovat oireet ja sitä paremmin lääkitys auttaa, kertoivat amerikkalaisen National Jewish Health -instituutin tutkijat viime viikolla American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology -kongressissa.

Lue  | Kommentit (0)

B3-vitamiini suojaa diabeetikon sydäntä

Noin 80 prosenttia diabeetikoista sairastuu ja kuolee sydän- ja verisuonitauteihin, vaikka heitä hoidetaan lääkäriseura Duodecimin laatimien Käypä hoito -ohjeiden mukaan. Kuopiolaisen diabeteslääkärin Auni Juutilaisen väitöskirjan mukaan suomalaisilla naispuolisilla diabeetikoilla on peräti 24-kertaa suurempi riski saada sydänkohtaus kuin vastaavan ikäisellä naisella, jolla ei ole diabetesta. 

Lue  | Kommentit (0)

Vitamiinit ehkäisevät suolistosyöpiä

Noin 2500 suomalaista sairastuu ja tuhat kuolee vuosittain paksu- ja peräsuolisyöpään. Euroopassa uusia tapauksia todetaan vuodessa 363 000 ja koko maailmassa noin miljoona. Suuri osa ihmisistä sairastuu ja kuolee näihin syöpiin ihan turhaan, sillä joka viides tapaus olisi ehkäistävillä yksinkertaisesti ottamalla päivittäin B-vitamiineja ruoan lisänä. Japanilaisen tutkimuksen mukaan piilevä B6-vitamiinin puute lisää paksusuolen syövän riskiä yli 30 prosenttia.

Lue  | Kommentit (0)