Tohtori Matti TolonenMatti Tolonen odottaa palautetta!

Terveyshymy.fi –sivuston nettitohtori Matti Tolonen ottaa mielellään vastaan palautetta. Palautteista hän valikoi aiheet, joita käsittelee palstallaan. Sen sijaan ”vastaanottoa” hän ei suuren palautemäärän takia voi Terveys-Hymyn netissä pitää.

Aihealue

E-EPa

E-EPA – maailman paras kalaöljy?

Tohtori Matti Tolonen kertoo palstallaan, mitä kaikkea hyötyä on E-EPA-kalaöljystä.

Japanilaiset tiedemiehet kehittivät 1980-luvun alussa aivan uudenlaisen, entisiä tehokkaamman kalaöljyn, jota he alkoivat kutsua nimellä EPA-E. Muualla maailmassa se tunnetaan biologiassa ja lääketieteessä nimellä E-EPA. Kyseessä on kalaöljyn EPA-rasvahapon väkevöity ja puhdistettu muoto.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA suojaa sydäntä ja valtimoita

Tohtori Matti Tolonen kertoo heinäkuun palstallaan E-EPA:n sydämellisistä asioista.

Sisätautilääkäreiden yhdistys ja Suomalainen lääkäriseura Duodecim lisäsivät huhtikuussa 2009 kalaöljyn omega-3-rasvahapot valtimotautien ja veren rasvahäiriöiden Käypä hoito -suosituksiin. Ne ovat lääkäreille annettuja ohjeita, joiden mukaan potilaita tulee hoitaa.

Lue  | Kommentit (0)

Syöpäpotilas tarvitsee ravintolisiä

Tohtori Matti Tolonen käsittelee toukokuun palstallaan ristiriitoja herättävää aihetta.

Olen suositellut lähes 30 vuotta syöpäpotilaille D-vitamiinia, kalaöljyä ja muita ravintolisiä. Syöpälääkärit ja Suomen syöpäjärjestöt ovat kuitenkin usein kieltäneet potilailta niiden käytön luullen, että ne heikentäisivät vakiohoidon tehoa. Kiellosta on saattanut aiheutua haittaa potilaille ja suuria kustannuksia yhteiskunnalle, sillä tosiasiassa tukihoitona annetut ravintolisät tehostavat syövän vakiohoitoja, ehkäisevät niiden haittoja ja parantavat siten potilaiden ennustetta.

Lue  | Kommentit (1)

E-EPA tehostaa syövän kemoterapiaa ja parantaa potilaan ennustetta

E-EPAa sisältävä kalaöljy tehostaa keuhkosyövän solusalpaajahoitoa (kemoterapiaa) ja parantaa potilaiden eloonjäämisen mahdollisuuksia, ilmenee Yhdysvaltain Syöpäjärjestöjen tiedelehden Cancer julkaisemasta uudesta tutkimuksesta. Kanadalaisen Albertan yliopiston raportti todistaa tieteellisesti E-EPAn parantavan sytostaatteja saavien syöpäpotilaiden ennustetta. Syöpäpotilaan tarve on vähintään 2 grammaa E-EPAa päivässä.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA parantaa muistia ja ehkäisee Alzheimerin tautia

E-EPA parantaa muistia ja ehkäisee Alzheimerin tautia, osoittaa uusia kanadalais-thaimaalainen tutkimus. Muistin heikkeneminen johtuu aivoissa myllertävästä matala-asteisesta kroonisesta tulehduksesta ja stressihormoneista, joita E-EPA vaimentaa, sanovat tutkijat.

Lue  | Kommentit (0)

E-EPA tehoaa masennukseen

E-EPA auttaa yksistäänkin vakavan masennuksen hoidossa jo parissa kuukaudessa, ilmenee uudesta kliinisestä kaksoissokkotutkimuksesta. Se tehtiin psykiatrian professorien johdolla Bostonissa kuuluisassa Massachusetts General Hospitalissa. Aineistona oli 57 masennuspotilasta, jotka kaltaistettiin kahteen ryhmään. Toinen niistä sai kaksi kuukautta päivittäin yhden gramman (1000 mg) E-EPAa ja toinen lumekapseleita. Muuta hoitoa ei annettu kummallekaan ryhmälle. Potilaat arvioitiin alussa ja lopussa 17-kohtaisella Hamiltonin arviointimenetelmällä, joka kuvaa masennuksen vakavuutta.

Lue  | Kommentit (1)

B3-vitamiini suojaa diabeetikon sydäntä

Noin 80 prosenttia diabeetikoista sairastuu ja kuolee sydän- ja verisuonitauteihin, vaikka heitä hoidetaan lääkäriseura Duodecimin laatimien Käypä hoito -ohjeiden mukaan. Kuopiolaisen diabeteslääkärin Auni Juutilaisen väitöskirjan mukaan suomalaisilla naispuolisilla diabeetikoilla on peräti 24-kertaa suurempi riski saada sydänkohtaus kuin vastaavan ikäisellä naisella, jolla ei ole diabetesta. 

Lue  | Kommentit (0)

Nuorison mielenterveys täysremonttiin

Jokelan traagisten tapahtumien jälkipuinnissa on vaadittu kohentamaan nuorison mielenterveyttä ja panemaan nuorisopsykiatria täysremonttiin. Ammattiauttajat eivät kykene toteamaan ja hoitamaan riittävästi nuorison pahoinvointia. Nekin nuoret, jotka ovat psykiatrisen hoidon piirissä, eivät aina saa siitä toivottua apua. Esimerkiksi Pekka-Eric Auvinen käytti psyykenlääkkeitä, jotka ilmeisesti vain pahensivat hänen huonoa vointiaan ja aiheuttivat aggressiivista käytöstä, kertoo Helsingin Sanomain verkkoliite 8.11.2007. 

Lue  | Kommentit (3)

Kalaöljyopas

Kala on aina ollut tärkeä osa ihmisen ravitsemusta, mutta tänä päivänä se on erityisesti nostettu esille arvokkaiden omega-3 rasvahappojensa ansiosta. Ihminen tarvitsee niitä päivittäin, muussa tapauksessa terveys on uhattuna.

Lue  | Kommentit (3)